Kluven

2012-01-25 22:55:12 / 1 kommentarer kommentera inlägget?..


För en stund sedan släppte jag ut hundarna för o kissa av sig lite och Max får syn på en hare. Han börjar jaga den men när jag ropar så tvekar han mer o mer o tillslut stannar och vänder.
När han sen springer in syns det på honom att han har gjort fel och springer in till sin bur "hans frizon"

Tidigare har jag blivit arg när han rusat iväg men berömt han massor när han kommit tillbaka. Men på kursen fick jag tips att inte belöna när han kommer tillbaka för han måste inse att han gjort fel o han ska få veta att det inte är okej att göra så. Så jag har fyat honom vid ett tillfälle när han jagat hare.

Men nu kändes det som att han redan visste att han skulle bli fyad o sprang direkt in i buren. Jag blev så ställd så ja sa inget..

Kanske ska säga att från början när vi köpte buren sa vi att det får va hans frizon eller vad man kan kalla det.
När vi är iväg o han ligger i buren så ska ingen gå fram o hälsa lr busa. Det ska vara stället han går till när han vill vara ifred, om det blir för mycket folk eller om han är trött o vill va ifred som sagt.
Att han är en kelpie och smart vet vi redan så han tar tillfället i akt.
Har han busat och gjort något dumt så springer han direkt till buren för där kan ingen säga fy :)
O då sitter han där inne med nästan ett hånflin med bus i ögonen o bara viftar på svansen o typ.. haha jag är smartare än du tror.


Men tillbaka till ämnet så vet ja inte hur ja ska bete mig när han själv vet att han gör fel men fortsätter o göra felet.. När jag är med så hinner jag säga till innan han drar iväg. Men nu hade jag ingen chans. Haren var i buskarna o Max sniffa ut honom.

Kommentarer

Det bästa är naturligt vis om du hinner säga NEJ innan han drar iväg, men det är ju inte fel att du talar om att han gjort fel, när han är på väg in i buren. Självklart skall han få ha sin frizon, men han tar inte skada av att få höra att du är missnöjd, han är säkert redan medveten om det eftersom han smiter in direkt. Jag tror inte du behöver direkt FYA honom, då kan han kanske tro att han inte får gå in i buren, men du kan ju muttra lite missnöjt om att det var dumt att jaga haren.

MEN du skall vara glad åt att han faktiskt avbryter jakten och kommer, men det behöver du ju inte direkt visa honom. Han VET ju att han skall komma!

2012-01-26 10:11:03

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback