Hmm..

2012-01-09 12:13:00 / 2 kommentarer kommentera inlägget?..


Träningen gick inte alls bra idag. Men det gör mig inget, alla har sina dåliga dagar och idag var det våran.
En sak är säker Max måste värmas upp ordentligt innan vi kör och gärna jobba lite med nosen innan oxå.
Det som var bra idag var att han inte var intressrad av de andra hundarna.

Vi måste träna mer på linförigheten och mina återgåenden. Läggandet måste han bli mer stabil när ja kommer tillbaka samma sak på ståendet. Han flyttar sig gärna mot mig.

Några tips på hur ja får honom stadig på de monenten ?

Kommentarer

Det jag främst kommer att tänka på är att du kan träna att gå runt honom, fram och tillbaka (säg åt honom att stanna kvar, hela tiden, och beröm när han inte rör sig). Så småningom, kommer han då (förhoppningsvis!) att inse att han inte blir hämtad varje gång du närmar dig, utan stå (ligga) kvar tills du sägertill.

2012-01-10 16:14:24
Anonym

Ja, jag håller med ovanstående inlägg. För jag har tränat så som man ska göra på lydnadstävlingarna i Norge (där jag tänkt prova på att tävla någon gång iom att Ella är halvnorska :-)). Där ska man gå tillbaka till hunden, men gå förbi den ca 2 meter, bli stående där och sen gå tillbaka och först då sätta upp(ner hunden. Så jag har också övat stadga på så sätt att jag går mot hunden, men inte vänder upp med en gång utan går förbi och även kan ta ett varv runt. Allt för att hunden ska vänta tills jag faktiskt säger till den att sitta. Jag kan även göra så att jag ställer mig bredvid ett par sekunder och sen börjar jag gå bort igen. Hunden ska ligga/stå tills jag säger något annat :-)

2012-01-11 11:41:55

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback