Ledsen

2012-04-24 16:38:12 / 3 kommentarer kommentera inlägget?..


Idag har det hänt mycket.
Imorse åkte vi med Isabelle till himpan och tittade på sennenhundar som tränade drag. Det var kul och Maxi fick träna på passivitet. Sen fick hundarna rejsa lite över fältet o Maxi var duktig.
Coola Ella hittade en fasan och började smyga på den. Hon är en fågelhund så det var häftigt att se henne in action :). Imorgon ska vi dit igen o se om Ella hittar den igen. Tycker det är himla häftigt när hundarna gör det de är framavlade till.

Sen träffade vi Sara o Vajlo. Det började med att Max kaxade sig. Jag blev sur o la ner honom på backen. En tant i ett fönster tyckte jag var elak och bankade på rutan.. Men vad skulle jag göra ? Låta min hund bita mig ?
Vi gick vidare och Maxi blev genast mycket gladare.

Vi körde lite lydnad och Vajlo var så duktig o Pepsi med :) Maxi gjorde en klockren platsliggning men behöver träna mer på fotgåendet som vanligt.
Efter det var grabbarna så snälla att vi släppte ihop de. Det gick bra tills Max började kaxa sig igen. O Vajlo fick nog så blev det lite gruff. Vi löste det snabbt men sen bytta Max sida och blev riktigt elak. Han morrade åt Sara och det accepterar jag inte så jag tog tag i honom ordentligt. Sen skulle han sitta på mig hela tiden o när ja knuffade bort han så blev han sur på mig. Jag ställde mig och gick emot han men han ställde sig o spännde ögonen i mig o morrade åt mig. Jag gav mig inte och han backade igenom en hel fotbollsplan tills han la sig.

Det känns som att han tror att han äger mig. Men efter det så gick han fot lite bakom mig trots att vi mötte en hund. Hoppas verkligen han fattade att det är JAG som bestämmer. Han behöver inte ta hand om mig längre.

Usch känner mig hemsk men samtidigt ledsen. Vad har hänt med vårat band ? Varför gör han så ?


Kommentarer
Britt Ekberg http://rostaggens.com

Du gör alldeles rätt, han får inte bestämma över dig, så det är bra att du inte ger dig. Men, som jag sagt tidigare, så är det inte säkert att han och Vajlo kommer att kunna samsas alltid. Det är två vuxna hanar, och Max vill dominera. Jag tror att om ni ser till att alltid vara i rörelse, och vara väldigt observanta på dem så kan det gå bra. Säg åt Max så snart du ser att han spänner sig och får upp svansen. Det syns ju så tydligt på den när han kaxar upp sig. Och vad andra människor tycker om hur du hanterar Max, skall du inte alls bry dig om!

2012-04-24 19:08:57
Isabelle

Ja, jag kan bara hålla med i det Britt skriver. Det kanske inte går att få dem att samarbeta. Alla funkar inte ihop och hundar är ju på sitt sätt och går inte att jämföra med hur människor funkar. Ni kanske kan umgås ändå utan att släppa ihop dem. Eller som sagt röra på er hela tiden som om ni är på väg någonstans, mot gemensamt mål. Och sen det där att vara snabb på signalerna och på ett bra sätt korrigera så snart han får minsta antydan till att mopsa upp sig. Jobbigt för honom kanske, men vi vill ju inte ha det beteendet. Kanske blir det annorlunda med tiden, men just nu känns det som om Max inte klarar av att "leka" med andra hanar. Det borde även vara väldigt påfrestande att alltid vara på det spända, mentala stadiet och skönare om man kan slappna av och undvika konflikter. Jag tycker du är jätteduktig som kämpar på! Ni har ju för det mesta kul ihop, det gäller bara att lösa den här biten också så kommer det bli ännu bättre :-) Kram!

2012-04-24 22:53:58

Jag tycker att du var duktig som vissa att det är du som bestämer!

Tycker inte att du gjorde något fel..Visst det känns ju inte så kul att göra så men ibland så måste man sätta sin hund på plats!

Jag kommer i håg när Lotus (min hund) när han var upp mått 1år han lysnade inte på mig när vi var ute på en promenad och jag skulle ''rätta'' honom och han hög mig! Och det acibterade jag inte och vissade för honom och la ner honom med en fart! Och han har inte gjort det en gång till sen den dagen..Men det var ju en som såg mig och tyckte att jag var för hord måt honom! Men men man måste sätta sin hund på plast när den är olydig!



Och sen så holler jag med i vad Britt och Isabelle! Ge dig inte..



Kram Linda

2012-04-25 22:34:09

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback