Världens bästa kelpie!

2011-04-20 10:17:59 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Igår var Max helt underbar. Dagen började med en träff med Story sen åkte jag till mamma. Vi lämnade hundarna och gick på stan en sväng. Sen åkte vi till skogen och la spår. Efter det åkte jag hem bytte om o vidare till kursen.

Det var inga problem alls att få kontakt med Max och då kände jag att jag kunde koncentrera mig mer på momenten.
Visst var han lite dampig men det är ju alla kelpies! Fast det var mer en kontrollerad dampighet som var bra att ha i momenten det var lixom en massa go i honom.

Vi körde bara platsliggning och läggande under gång igår.

Det vi måste träna på är att Max måste känna sig trygg när jag går iväg en bit. Det är något som kom igår. Han ville inte vara ifrån mig. Så när vi gjorde platsliggning gick jag bara en liten bit ifrån och sen berömde massor. Gick jag för långt så kom han krypandes efter. Så jag måste succesivt träna upp mer avstånd.

Men det var sååå skönt att känna att jag kunde lägga hela kurstillfället till att bara träna och inte ena halvan till att lugna ner min hund :)

Sen märkte jag att det är ännu mer go i honom när ja tar fram boll som belöning än vad det är med godis. På tävling vill jag självklart ha den mer intensiva Max. Men skönt o kunna träna lite lugnare med godis.

Max fick som belöning mot slutet leka med en rottis som heter chippen. Max såg så pluttig ut. Chippen som inte gillar att leka tyckte Max var skitkul och sprang runt och brottades med honom. Vi trodde Max skulle bli lite rädd eftersom chippen är så stor men Max brottades glatt tillbaka. SÅ söta.


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback