Olydig hund

2010-04-15 14:46:07 / 3 kommentarer kommentera inlägget?..


Idag hade jag tänkt o ta lite sovmorgon. Men det ville inte Max han ville ligga och bita i mitt hår och bita på allt han kom åt .. Det var bara att kliva upp o rasta dem. Ute så drar han hela vägen, skiter o om ja säger nej eller om ja stannar, byter håll lockar med godis. Han biter i Pepsi, dem leker jaga runt mig i kopplena och göra utfall mot alla som kommer inte skäll utfall men dem gör allt för o komma fram. Ja blir sur på Pepsi då han borde veta bättre och säger åt honom då lägger han av, men Max fortsätter att slita av mig armen. Han springer runt och biter i kopplet. Jag märker att jag blir mer o mer irriterad och det känner han av och håller på mer och mer så jag stannar upp för att andas och bli lugn. Så vipps ligger ja på marken, han har dragit omkull mig. Han sätter sig framför och ger mig en slick i ansiktet. Jag lugnar ner mig och går därifrån raka vägen hem. Måste byta halsband på honom har ni några tips ?
Är sele något alternativ eller blir han bara starkare i det ?.

Ibland är han så superduktig och går så fint även när Pepsi är med. Men såna här dagar då måste jag verkligen ha nåt bättre så jag inte tappar honom eller gör mig mer illa. Vi tränar massor på det och ja har verkligen sett framsteg. När han är själv så går han helt underbart, men det är inte alltid jag kan gå själv med honom.

Det är dem här dagarna man ser tillbaka på senare och skrattar :)


Kommentarer

hehe vilka busar! Förstår att du behövde lite semester hehe



Tror inte sele är något bra alternativ, det brukar de reagera ännu mindre så... Först testa med ett stryp, helst kedja så det låter och om det inte funkar ändå kanske du får köpa ett halti?

2010-04-15 23:06:22

Czesc Agnieszka :) Jag har föjlt din blogg till och från, kul o se lilla Peppa och Max växer jättefort! Du verkar ha jättebra koll på dem, avundas dig då min hund är absolut inte lydig (läs min blogg, då förstår du hehe). Men iaf, det jag skulle komma fram till är att jag har för inte så länge sen bytt halskban till sele på Shooter, och jag kan säga att det var en helt annan hund jag gick ute med! Han drar inte alls nu (bara när han ser en annan hund) och det behövdes ingen träning för honom att gå i sele utan han bara blev snäll - jak reka odjol :P Så jag tycker absolut att du ska testa sele :) Du kanske har några tips till mig ang Shooter? Och som sagt, jag kommer med honom till sommaren, då får han väl leka med Max? :) Kram på dig!

2010-04-19 19:35:43
M

Hej!



Du får ju känna efter lite själv hur han beter sig med sele men med vår valp har det fungerat jätte bra. Han drar inte alls nu, det blir lite att man riktar bort med selen det känns annorlunda när inget ligger och trycker på halsen,samt att kopplet blir mer bakom så du får prova men sen ska han ju lära sig att gå i koppel också men det kan vara bra att han får känna sig lite friare och kommer då inte att dra. Du får som sagt testa vad som blir bäst men just det där när han drar i halsen då med vanligt halsband blir han starkare i det området och det bli svårare längre fram. Sen styrp är väl inget vidare bra alternativ på en valp han ska ju först och främst lyssna på dig och inte på rasslet från strypkopplet.

Lycka till!

2010-04-20 16:32:14

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback