Lite piggare.

2009-10-15 16:50:03 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Ja nu mår jag lite bättre. Hm.. ja snart är det dags..ju närmare desto mer nervös och tankspridd blir jag, tror inte jag äns kan se en film utan att inte fatta handligen för tankarna springer iväg.

Som sagt den 23okt ska jag åka till Univestitetssjukhuset i Linköping kl 10.00. Jag får bara äta en lätt frukost innan kl 08.00 därefter måste jag fasta. Ska på ett inskrivningssamtal, provtagning, ultraljud och röntgen. Sen får jag åka hem igen för att åkterkomma till kardiologkliniken på måndag. Då fastande från midnatt.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra med medicineringen.. Det står såhär "Tag sista tablett emconcor och tablett waran fredagen den 23okt inför behandlingen" Men jag brukar ta tabletten på kvällen, så ja fattar inte vad dem menar.

Inskrivningsdagen:
Under inskrivningsdagen görs en speciell utraljudsundersökning via matstrupen (TEE). Då får man snabbverkande lungnande medel ( ja tack) den undersökningen utförs främst för att se att det inte finns några blodproppar inuti vänster förmak. Sen får man göra en s.k datortomografi av hjärtat, då ska man ligga still på ett undersökningsbord medan hjärtat röntgas. Konstrast får man i en kanyl i armen.
På söndagen ska jag även tvätta mig hemma med en speciell tvättsvamp som dem har skickat med + bruksanvisning..

Behandlingsdagen:
Innan man åker till behandligen får man 2 tabletter Panodil (What? bara?) och en lugnande tablett. (Vill sövas ju)
Ingrepper sker på ett elektrofysiologiskt laboratorium och går till på följande sett:
Genom blodkärl från höger, ev vänster ljumske, för man in tunna elektrodkatetrar, till olika områden i hjärtat efter det att huden först lokalbedövats.

Efter det att katetrarna placerats görs en kartläggning av det vänstra förmaket. Det gåt till så att en kateter flyttas runt till olika positioner så att förmakets form kan återskapas i en dator.
Efter kartläggningen påbörjas sedan behandligen, som sker genom vävnaden under en av de inlagda katetrarnas spets värms upp. Du känner av detta som en värmekänsla mitt i bröstet och kan ibland 
upplevas smärtsamt
Värmeenergi ges runt lugnvenerna till vänster och till höger i hjärtat, parvis.
Ingreppet tar oftast omkring 4 timmar, men kan variera, narkospersonal finns med och ger kontinuerlig smärtlindring i dropp, allt efter dina behov
. (Jag kommer tjata tills jag somnar)

Efter ingreppet får Du ligga till sängs cirka 3-4 timmar. Hjärtrytmen kontrolleras under kvällen och natten med EKG-övervakning.

Nu orkar jag inte skriva mer hehe men nu vet ni lite av det som kommer hända.. Skriver mer efter den 23 och berättar hur det gick då..

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback