Pojken i randig pyjamas

2009-11-23 17:55:41 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..





Bruno, en oskuldsfull och naiv 8-åring, tvingas utan förvarning flytta från sitt trygga hem i Berlin till den tyska landsbygden. Uttråkad och rastlös trotsar han sin mammas förbud och beger sig på upptäcksfärd i den närliggande skogen. Där möter han en jämnårig pojke och en oväntad vänskap tar sin början… Pojken i randig pyjamas utspelar sig under andra världskriget och är baserad på John Boynes prisbelönade roman. Det är en oerhört gripande och tänkvärd film som kommer att dröja sig kvar i ditt medvetande långt efter att eftertexterna slutat rulla.


Tyckte filmen var riktigt bra, blir så gripen utav sådana filmer.
Min mormor satt i auschwitz konsentrationsläger fast i arbetslägret, och min mamma har berättat massor av saker som mormor berättade för henne. För ungeför 4 år sen var jag och min mamma i auschwitz och tittade, det var hemskt.Man fick gå in överallt och se hår, väskor, skor och dem randiga pyjamasarna. Bilder på dem döda och blommor från anhöriga, trånga utrymmen och kulhål i väggarna.
Men ändå var dem värsta ställena i auschwitz avstängda för besökare fast det man fick se var hemskt nog.
Man fick även om man ville gå in och titta på några filmer, min mamma klarade inte av det men jag ville se och ångrar nästan att jag gjorde det. Det var hemskt, kunde inte sova ordentligt i flera nätter.

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback