Stadsträning

2012-02-07 16:37:23 / 3 kommentarer kommentera inlägget?..


Idag blev det lite mera stadsträning. Mer parkträning men vi mötte några hundar.
En tant blev paralyserad när Max skällde så hon stod kvar med sina hundar ett tag. Då passade vi på att gå fram och tillbaka köra en platsliggning och en massa annat nyttigt. Det var jättebra.

En annan tjej som var ute med sin hund brydde sig inte om oss heller. Jag trodde hon skulle gå en annan väg, men till min förvåning kom hon ännu närmare med sin hund. Superbra för oss som passade på o träna.

Det blev ett superbra avslut med en lung MAx som gjorde platsliggning. Sen fick han spring fram till Drömma som belöning.

En annan grej vi gjorde under promenaden var att efter Ella kissat. Då la jag Max brevid just där hon kissat och han fick varken lukta eller röra sig. Det funkade jättebra. Vilken annorlunda störning och som belöning fick han lukta på kisset. Det kändes som en väldigt annorlunda störning samt belöning.

När det gäller hundmöten så tror jag att det är bra att utsätta Max lite mer för "faran" och visa att det egentligen inte är något farligt. Att man kan ha roligt med matte istället tills de andra hundarna försvinner eller bara är där.
Men det har blivit lite mera utav min rädsla. Just att möta hundar för jag vet hur Max blir.
Jag blev precis slut efter de två hundmöterna vi hade. Just för vi gick fram och tillbaka och jag ansträngde mig för att inte bli nervös och sur inombords.

Nu har jag soviti  2 timmar och hoppas på att ja slipper flimmer. Men jag lärde mig att det var ju inte så farligt jag med :) Bra att vi kan lära oss av varandra! Och tack Isabelle för ditt stöd!

Kommentarer

Men vilken bra träning BÅDE för dig o Max för visst spelar dina känslor stor roll.

Tummen upp för bra jobbat:-)

Kram Monica Tolla o Busan

2012-02-07 18:18:38

Låter som en bra träning! :-D



Ja, jag tror att han räknas som dopad, har kollat upp det nu. Men jag läste under dagen att man kan få dispens om det är för att hunden varit hos veterinären, så hmmm.. Ska ringa dem imorn igen!



Hihi skidor är jättekul! Tror att mycket beror på teknik och åkstil. Att staka sig fram tar ju jättemycket energi :-) Själv föredrar jag skate, och helst med en hund framför som drar.. Det är höjden av lycka! :D Tyvärr har jag ju ingen hund att dra med nu, så jag får väl åka själv ;-) Får se hur det går!

2012-02-07 18:45:14
Isabelle

Massa tack för idag!! Det blir verkligen perfekt träning för båda för mina hundar måste ju koncentrera sig riktigt noga på mig för att jag begär att de inte ska bry sig om vad ni pysslar med :-) Och jag tycker att det helt klart går framåt för dig och Max! Att ändra ett befäst beteende görs inte i en handvändning så alla steg framåt är toppen! Betänk också att en av mina hundar har slutat att löpa, en av dem håller på och en kommer nog börja snart.. Så det blir mycket i skallen på honom :-D Jag är bombis på att du kommer bli riktigt förvånad och glad om en tid då allt plötsligt "sitter" :-)

2012-02-07 19:08:01

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback