Veterinären och olycka

2011-10-13 21:26:32 / 6 kommentarer kommentera inlägget?..


Imorse när vi var ute och skulle träffa Malin så hörde vi nåt som krascha 2 sekunder efter ser jag att det är en bilolycka. En bil på albrektsvägen har voltat och låg på sidan. Det var redan människor som sprang fram så vi stog kvar. Sen kom Malin och hundarna fick leka.

När vi kom hem så sov hundarna en bra stund. Sen började Max bete sig konstigt. Han kräktes en gång men fortsatte och låta konstigt, precis som att han hade nåt i gomen. Jag tittade ner men hittade inget.
Sen började han gny och stod med svansen mellan benen. Då blev ja orolig o ringde veterinären. Efter 10000 år fick ja tag på en och de hade inga tider, men hon tyckte det lät allvarligt så vi åkte till walla djursjukhus.

Jag hade filmat Max och visade henne videon. Det kunde vara så att han haft nåt som åkt ner, eller illamåendebetende eller att han hade en irriterad hals. Hon hittade inget när hon kollade ner mer noggrant i halsen och kände o klämde på honom. Allt såg bra ut. Vi fick med oss kontrastvätska som vi gav honom när vi kom hem.
Om han gör sådär igen så ska vi boka in honom för o söva honom så de får ta bilder och titta ner ordentligt i halsen på han.



Nån som känner igen beteendet? Jag vågade iaf inte vänta.

Kommentarer

Sådär gör Besten oxå ibland... Antingen när han har fått något som sitter fast i tänderna, när det ligger på utsidan av tandraden eller om han typ har svalt ett ben som ligger lite fel på vägen ner i halsen...



Petar man bara bort det eller häller ner lite vatten i halsen på honom brukar det försvinna på några minuter....



Hur länge väntade ni innan ni åkte till veterinären? och de såg inget alls eller? tänkte om hon såg något sår eller något som hade blivit i halsen...

2011-10-13 21:46:40

Det har hänt några gånger att Prince betett sig liknande. Min veterinär tror att det har att göra med en form av halsbränna. Han har alltid fått det på natten när det är länge sedan han ätit. Så han får numera alltid en "nattmacka" i form av ett rejält hundkex, och det verkar hjälpa. I senaste Hundsport är det en artikel av något liknande som de kallar för "snörvlande". Det verkar inte vara något farligt, de gånger som Prince har haft det så har det gått över på någon timma.

2011-10-13 21:51:57

Ser ut som Besten gör typ när han har ätit något som har satt sig i tänderna eller på utsidan av tänderna mot läppen... Eller om han har ätit på någon bensnutt som har hamnat lite snett i halsen när han sväljer den...



För oss brukar det oftast hjälpa att peta runt lite i munnen för att få bort det som stör och se till att han får i sig vatten så det sköljs ner...



Skönt att Max mår bra nu iaf!

2011-10-14 01:36:00

Hm... Såg inga kommentarer när jag gick in på sidan, så skrev ett nytt.. nu kom visst det gamla upp igen.. du får ta bort dem om du vikk :)

2011-10-14 01:47:32
Monica Tolla o Busan

Har sett hundarna se ut så när de kommer kräkas och även när ett föremål satt fast som jag fick bända loss. Men klart man blir orolig för dem är ju skitjobbigt att se dem ha ont el må dåligt. Skönt det slutade bra:)

2011-10-14 05:49:00

Jag tror inte att du behöver göra några mer undersökningar, även om det kommer tillbaka. Jag tror inte man kommer att hitta något fel i alla fall. Du kan ju försöka lägga märke till om han ätit något särskilt, när han blir sådan. Jag har tagit bort t.ex. tuggben för Prince, för när han tuggar loss stora bitar och sväljer, så kan det nog trigga igång produktionen av magsyra, som i sin tur ger sura uppstötningar och halsbränna. Även kryddad mat kan vara olämpligt. Om jag märker att det bullrar mycket i magen på Prince när han blir så där, så brukar jag massera hans mage lite, det verkar hjälpa, plus att jag brukar ge honom lite bröd eller liknande. Själv brukar han vilja gå ut och äta massor av gräs, som han sedan kräks upp.

2011-10-14 11:55:38

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback