Kelpie

2011-11-20 14:06:20 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Typiskt för rasen är dess välvilliga inställning till människor och dess läraktighet, vakenhet och samarbetsförmåga. Helhetsintrycket skall vara en smidig, livlig hund av hög klass, som visar hård muskelkondition kombinerad med stor smidighet i lemmarna och som ger intryck av förmåga till outtröttligt arbete. Den skall vara fri från varje antydan till spinkighet. En Kelpie är mycket arbetsvillig och trivs bäst när den får någon uppgift att lösa.

Det stämmer ganska bra med min Max. Han trivs bäst när han får någon uppgift att lösa. Innan jag hade Max så tänkte jag inte så mycket på detta med ledarskap och träning o allt där emellan. Jag hade min simba som jag gick kurser med. Inga direkta mål utan jag hade honom mest som sällskap.

Samma med Pepsi han fanns där hemma och var min bebis som stötta mig i allt. Vi gick promenader busade med hundar och träna lite trix. Det är inte försen Max kom in i bilden som ja fått en helt ny syn på hundar och ledarskap.

Skulle nog inte rekomendera en kelpie som en första hund. Jag som trodde schäfern var en jobbig ras.
Max har lärt mig massor. Han är så speciell. Varje dag bygger vi på våran relation och den blir starkare för varje dag som går.

När jag lämnar bort Pepsi till en hundvakt så känner jag mig väldigt trygg. När jag lämnar bort Max så väljer jag mycket noga och ger massor med direktiv. För han är så förarkänslig.

Min kompis Malin har en bordercollie. Hon o Story har varit lite av mina förebilder när det gäller vardagslydnaden.
Hon behöver aldrig höja rösten, hon pratar med Story och genom hennes prat förstår Story allt hon säger.
Det tror jag vallhundar har lätt för. För nu är Max också sån. Det hjälper inte att man trycker ner rumpan på en kelpie, för då vägrar den sitta. Men får den ett vänligt sitt, då sätter den sig direkt. Det är så faschinerande tycker jag. Att prata med hunden och att den förstår allt man vill, utan att ha lärt den det.

När vi går bort till folk så blir de alltid lika förvånade över hur "smarta" våra hundar är. Jag kallar det lyhörda.
Det räcker att man säger åt de en gång så lyssnar de. När man själv möter andras hundar som oftast inte tränar alls med sina hundar. Så är man så van att hunden ska förstå när man säger nåt åt den. Men då sitter den o stirrar på en och ser glad ut.

Många som inte vet så mycket om hundar, tycker oftast man är en elak ledare.
Tex. När man är ute på promenad. Jag vill inte att mina hundar ska hälsa på alla hundar vi möter. Jag bestämmer vilka de får hälsa på och när de får göra det. Då tycker personerna att man är elak för deras hund vill minsann hälsa. Men mina hundar mår bäst av att hälsa på sina kompisar tycker jag.
Ett annat exempel. Grannar. Jag ber de att INTE hälsa på Max utan bara på Pepsi. Ja då är jag en orättvis ledare enligt de. För det är sååå orättvist för Max som inte får hälsa. Nej säger jag Max klarar sig, han dör inte om han inte får hälsa. Det blir ett stressmoment om han ska få hälsa. O sen blir de bara sura om han hoppar. Fast nyss var det ju såå orättvist. Hundar är inte människor och de mår bäst av att behandlas som hundar som cesar milan säger.

Självklart tror jag att inte bara kelpies är smarta. För lille P har hängt på rätt bra han med.
Och jag vet att Mina vänners hundar är riktigt smarta o duktiga de oxå.  Monica är oxå en av våra förebilder med sina tollare. Det är bara lite av mina tankar o det ja fått lära mig på kurser o andra människor.
NI behöver inte hålla med mig heller :)

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback