Tillbax till ruta ett..

2010-10-14 15:33:48 / 2 kommentarer kommentera inlägget?..


Idag har Max bara visat sin värsta sida. Han har skällt ut hundar och ja har inte fått kontakt med honom. Gick runt strömmen med Monica o tollarna, men vi mötte bara 2 hundar.
Tog honom på promenad nyss igen och när jag försökte lungna honom vid hundmöte då högg han mig i handen.
Blev förbannad o gick raka vägen hem med honom, han fick inte gå klart sin promenad.
Jag vet inte vad jag gör för fel. När jag tror det är bra så går det bara åt helvete.. O jag som trodde schäfern var en tuff hundras..

Kommentarer
Monica Tolla & Busan

Upp med hakan o påt igen,så farligt är det inte:)

Däremot behöver ni ofta gå där andra hundar är så kommer det att lösa sig,lovar.

Hörs

2010-10-15 10:37:32

Hej Anna!

Ge inte upp, du har ju kommit så långt! Men det finns väl inga framsteg som inte innehåller också ett och annat bakslag. Jag tror ju inte att Max är särskilt "tuff", han är nog mera osäker och rädd. Det viktigaste för dig är att försöka ligga ett steg före honom, alltså få kontakt INNAN han börjar skälla. När han kommit igång med skällandet är han antagligen så blockerad att det blir jättesvårt att nå honom. Så det är mycket en fråga om "timing".

Jag läste för en tid sedan(jag tror det var i Hundsport) om en metod att komma tillrätta med problematiska "hundmöten". Metoden gick ut på att få hunden att förknippa åsynen av en annan hund med något positivt. Man skulle utrusta sig med massor av riktigt gott godis, och i samma ögonblick som hunden fick syn på den andre, skulle man kasta godisbitar på den. Alltså ett riktktigt "godisregn" just när han får syn på en annan hund. Om han då börjar äta, så kan man locka honom till sig med ännu mera godis. Om han inte äter, så går man bara därifrån utan vidare kommentarer. Det är en fördel om han är så hungrig som möjligt. Jag har inte själv provat, men det låter som en ganska kul övning tycker jag.

Men du har absolut inte gjort något fel hittills, och det var alldeles rätt att avbryta promenaden när han uppför sig illa. Fortsätt att jobba, ni har ju i grunden en jättefin kontakt!!

Kram Britt

2010-10-15 11:37:36

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback