Paroxysmalt Förmaksflimmer.

2009-08-31 15:12:43 / 3 kommentarer kommentera inlägget?..


Tänkte skriva lite om det jag lider av.

Förmaksflimmer är den vanligaste formen av störningar i hjärtats rytm, så kallad arytmi. Den beräknas förekomma i circa två procent av befolkningen men ökar med ökande ålder och drabbar omkring tio procent av befolkningen över 80 år. Vid förmaksflimmer har de elektriska impulserna i hjärtat kommit i oordning. Detta gör att förmaken drar ihop sig på ett mycket oregelbundet sätt och ofta med mer än 300 slag per minut. Följden blir att den pumpande förmågan i förmaken går förlorad. Även kamrarna slår snabbare än vanligt vilket leder till en ökad puls som oftast är väldigt oregelbunden.En vanlig indelning av förmaksflimmer är baserad på huruvida förmaksflimret går över av sig själv eller inte. Om flimret viker spontant kallas det paroxysmalt och om det inte går att få hjärtat att slå i normal takt kallas flimret kroniskt.

Det jag har är paroxysmalt..
Jag har provat på olika sorters medicin men inget verkar hjälpa så därför väntar jag nu på en operation som heter Lungvensablation.

Lungvensablation. Sedan några år är det känt att de allra flesta flimmer attackerna startar pga. extra slag som uppträder i kärlen som går mellan lungorna och vänster förmak, de sk lungvenerna. Genom att isolera dessa från hjärtat kan cirka 70% av alla patienter med svåra paroxysmala flimmerattacker botas eller bli kraftigt förbättrade. Ingreppet görs med hjälp av tunna sladdar som förs in via ljumsken. Lungvensablation är en i Sverige ny metod och tills större erfarenhet och kunskap uppnåtts kommer ingreppet att utföras på i första hand patienter med svåra besvär.

För att göra en sådan operation måste man stå på ett blodförtunnande som heter Waran 1 månad innan och 3 månader efter operationen. Och innan själva operationen så måste man även göra gastroskopi lr vad det heter sån där slang man stoppar ner genom halsen.. Och även en skiktröntgen..

Säger bara JAG ÄR LIVRÄDD!!!!!!!!!!! gör nästan vad som helst för att slippa detta, jag är väldigt känslig när det gäller mediciner och operationer blir oftast mkt sämre än vad man ska bli..

På torsdag ska jag till AK mottagningen och börja med Waranet skriver lite mer ingående då hur jag mår och hur värdena ligger osv..

Kommentarer

hehe jo jag förstår att du är livrädd... du brukar ju som sagt åka på en hel del biverkningar... krama men det går bra skall du se!

2009-08-31 16:02:28
monica & tolla & busan http://tolla.zoomin.se

Ja klart du är rädd,skulle vem som helst vara.Jag håller tummarna för dig,så länge jag har några kvar för snart kanske Busan ätit upp dem..Akta dig vilket bitmonster hon är,men söt som socker:)

Jag hör av mig snart,lovar...Kramar

2009-08-31 17:17:56

Hej, läste att Du var livrädd inför lungvensablationen. Var inte det! Vi är så många som gått igenom den och blivit hjälpta. Du kan läsa mer på http://xn--frmaksflimmer-imb.se/ Vi är snart 1000 forummedlemmar där som kan svara på Dina frågor.



Lycka till!

2009-09-27 15:46:59

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback